Valtakunnallinen Evankeliumijuhla alkoi Sastamalassa

Tiedote 26.6.2015

Valtakunnallisen Evankeliumijuhlan ensimmäinen päivä kokosi Sastamalaan Pirkanmaalle 3000 juhlavierasta. Perjantaista sunnuntaihin 26.-28.6. järjestettävän tapahtuman teemana on “Nimi taivaan kirjassa” ja sen kokonaiskävijämääräksi odotetaan 15 000 henkilöä. Samana tapahtumarikkaana viikonloppuna Sastamalassa pidetään myös Vanhan kirjallisuuden päivät.

Evankeliumijuhla järjestetään pääosin Sastamalan keskuskentällä avoimen taivaan alla, mikä tuo mukanaan oman jännityksensä. Ennen tapahtuman alkua juhlakenttää piiskannut sade väistyi ja aurinko tuli esiin lämmittämään juhlakansaa.

Avajaistilaisuudessa Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen (Sley) hallituksen puheenjohtaja Ari Kuusela muistutti, että Jumala on tullut meitä vastaan ja haluaa kohdata jokaisen.

– Tarvitsemme Hänen vastaantuloaan. Jumala rakensi yhteyden uudelleen antamalla rakkaan poikansa Jeesuksen kuolla ristillä syntiemme tähden. Jeesuksen rististä Hän teki välillemme sillan meitä erottavan kuilun yli.

Viikonlopun aikana juhlakentällä kuullaan puheiden ja yhteislaulujen lisäksi muun muassa ulkoministeri Timo Soinin haastattelu. A cappella -yhtye Club For Five konsertoi Tyrvään kirkossa. Kansainvälisiä vieraita on saapunut Etelä-Koreasta, Japanista ja Etelä-Sudanista. Nuorten omassa ohjelmassa esiintyvät muun muassa Park 7, Saraste, Mikaveli ja Juha Heinonen. Lapsille ja varhaisnuorille on omaa toiminnallista ohjelmaa. Ehtoollista vietetään tapahtuman jokaisena päivänä.

Evankeliumijuhlan tilaisuudet levittäytyvät keskuskentän ja Vexve-areenan lisäksi seudun kirkkoihin ja muihin tiloihin. Puheiden lisäksi erityisesti musiikkia on tarjolla moneen makuun. Juhlakentän ohjelmaa on mahdollista seurata myös radion ja internetin välityksellä.

Juhlan tilaisuuksissa lauletaan pääasiassa evankelisen liikkeen laulukirjaa Siionin kannelta. Laulukirjaan pääsee tutustumaan oikein urakalla perjantaista lauantaihin jatkuvassa Kannel soikoon -puolimaratonissa, jossa non-stop laulun keskeyttävät vain yöunet ja tasatunnein pidettävät lyhyet puheenvuorot.

Evankeliumijuhla järjestetään pitkälti talkoovoimin. Sastamalan juhlaa rakentamassa on ollut satoja talkoolaisia sekä Sastamalan seudulta että muualta Suomesta. Valtakunnallisen Evankeliumijuhlan järjestävät Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys (Sley), Sastamalan seurakunta ja Sastamalan kaupunki.

Mediakuvia
– www.evankeliumijuhla.fi/kuvia
Mikäli käytät kuvia julkaisussa mediakuvana, kirjoita kuvan yhteyteen tapahtuman nimi Evankeliumijuhla ja kuvaajan nimi. Kuvaajan nimi löytyy kunkin kuvan lisätiedoista.

– Jari Rankinen, Evankeliumijuhlan päätoimikunnan puheenjohtaja, , 050 594 4773
– Martti Haverinen, Sleyn viestintäpäällikkö, , 0440 855 689
– www.evankeliumijuhla.fi

Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys (Sley) on evankelisen herätysliikkeen vuonna 1873 perustettu keskusjärjestö ja kirkon virallinen lähetysjärjestö. Sley toimii koko maassa. Sleyn yhdessä Turun ev.lut. seurakuntien kanssa vuosittain Turussa järjestämä Maata Näkyvissä -festarit on Euroopan suurin kristillinen nuorisotapahtuma 25 000 osallistujallaan. Valtakunnallista Evankeliumijuhlaa vietetään vuosittain juhannusta seuraavana viikonloppuna. Juhlia on järjestetty vuodesta 1874 alkaen.