Ulkoministeri Timo Soini tunnusti rajallisuuden ja rajat Evankeliumijuhlassa

Tiedote 27.6.2015

Sastamalassa kesiä viettävä ulkoministeri Timo Soini otti tyytyväisenä kutsun vastaan ja saapui kesken kiireiden työjakson Evankeliumijuhlaan. Erityisen sopivana hän piti Evankeliumijuhan päätapahtumapaikkaa, Sastamalan urheilukenttää, joka on hänelle tuttu paikka. Soini on vakiokatsoja Vammalan Palloseuran otteluissa.

– Sastamala merkitsee paljon. Juuret ovat täällä.

Soinia jututti Evankeliumijuhlan päälavalla Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) pastori Pasi Palmu. Leppoisa juttutuokio hiljensi koko juhlakansan. Kysymykseen uskon ja politiikan yhdistämisestä Soini totesi olevansa ennen kaikkea kristitty poliitikko, ei poliittinen kristitty. Hänen tapansa ja tyyliinsä olla selkeästi jotakin mieltä on saavuttanut kannatusta laajasti eri piireissä, niin luterilaisen kirkon parissa, vapaissa suunnissa kuin ”piinkovien pakanoiden” keskuudessa.

– Arvoasioissa ei voi tehdä kompromisseja, totesi Timo Soini.

Soinin mukaan politiikka on kovaa hommaa, jossa jatkuvasti täytyy miettiä, mitä tehdään ja keneltä otetaan. On kuitenkin asioita, joiden kohdalla ei voi joustaa. Näitä ovat Soinin mielestä avioliitto, elämän pyhyys ja eutanasia. Timo Soini kertoi keskittyneelle monituhatpäiselle juhlayleisölle avoimesti myös syistä, jotka johtivat hänet eroamaan 80-luvulla evankelis-luterilaisesta kirkosta. Kynnyskysymys Timo Soinille oli virkakysymys eli ns. naispappeuden hyväksyminen.

– Tein oman ratkaisut. En tyrkytä ja tuputa muille.

Soinin sanoin kirkossa, johon hänet on pienenä otettu ja kastettu, on edelleen paljon ihmisiä, jotka pitävät kiinni hyvistä periaatteista. Instituutiona kirkko on Soinin mukaan kuitenkin hoiperrellut jo pitkään.

Suoraa, mutta leppoista, puhetta tuli myös ajan hengestä, jossa Soinin mielestä on paljon negatiivista tyrkkimistä. Tätä ilmenee niin mediassa muun muassa hengellisiä asioita kohtaan, ihmisten kesken ja kirkkojen sisälläkin.

Ulkoministerin pöydälle on tullut näinä päivinä erityisen paljon raskaita asioita. Soinin mukaan kuullessaan ja nähdessään paljon pahaa, usko on voima, iso apu. Se haihduttaa ja häivyttää pelkoa. Hän kertoi tulleensa Evankeliumijuhlaan kiitollisena, sillä hän haluaa kannustaa ja ottaa kantaa sen työn puolesta, jota muun muassa Evankeliumijuhlille kokoontunut väki tekee hengellisen työn puolesta.

– Olen kiitollinen. Parhaita viestejä ovat juuri ne, joissa käydään taistoa henkivaltoja vastaan rukouksin. Helpolla ei päästä, mutta perille päästään

Valtakunnallinen Evankeliumijuhla Sastamalassa jatkuu sunnuntaihin 28.6. Ensi vuonna juhla järjestetään Virroilla.

Mediakuvia
– www.evankeliumijuhla.fi/kuvia
– Timo Soini, kuvaaja Hannu Häkämies. https://www.flickr.com/photos/evankeliumijuhla/19174730566/in/album-72157654993073896/
Mikäli käytät kuvia julkaisussa mediakuvana, kirjoita kuvan yhteyteen tapahtuman nimi Evankeliumijuhla ja kuvaajan nimi. Kuvaajan nimi löytyy kunkin kuvan lisätiedoista.

– Jari Rankinen, Evankeliumijuhlan päätoimikunnan puheenjohtaja, , 050 594 4773
– Martti Haverinen, Sleyn viestintäpäällikkö, , 0440 855 689
– www.evankeliumijuhla.fi

Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys (Sley) on evankelisen herätysliikkeen vuonna 1873 perustettu keskusjärjestö ja kirkon virallinen lähetysjärjestö. Sley toimii koko maassa. Sleyn yhdessä Turun ev.lut. seurakuntien kanssa vuosittain Turussa järjestämä Maata Näkyvissä -festarit on Euroopan suurin kristillinen nuorisotapahtuma 25 000 osallistujallaan. Valtakunnallista Evankeliumijuhlaa vietetään vuosittain juhannusta seuraavana viikonloppuna. Juhlia on järjestetty vuodesta 1874 alkaen.